V zásadě je situace taková: po kolapsu chrudimské interny drtí Pardubickou nemocnici příval extra pacientů, tedy spousta nad-práce, zatímco počty personálu zůstaly samozřejmě stejné. V provozu, v terénu padá krize na hlavu personálu, zatímco jeho nelékařskou část vedení kompletně přehlíží a nadřízení si povětšinou vybrali, že se vyplatí stát na straně managementu.
Pardubická nemocnice pod tlakem. Personál za krizi nemůže, přesto za ni platíme přepracováním právě my
Mzdový rozdíl oproti státním tabulkám, výše osobního nebo rovnou jeho absence, „benefity“ z FKSP, parkoviště… Pardubická nemocnice pro nás znamená spoustu problémů. Pro leckterá oddělení se k nim přidal jeden urgentní: pracujeme za dvě nemocnice.
Nápor pacientů po červencovém kolapsu chrudimské interny Pardubickou nemocnici přirozeně zasáhl. Nárůst pacientů a práce přitom vedení nemocnice přešlo prakticky beze slova, bez informací, bez jakýchkoli ohledů, navrch naprosto bez uznání. „Na personál musí být přísnost, především když je z něj potřeba vymáčknout extra práci,“ je heslem vedení a mnohých nadřízených.
Sečteno podtrženo to znamená: Kolaps chrudimské interny nezpůsobil personál, ani chrudimský, ani pardubický. Svou vlastní přepracovaností však za krizi pardubický personál platí (to my jí čelíme přímo, na sálech, ambulancích, odděleních). Vedení v kancelářích přívalu pacientů ani šňůrám služeb a přesčasům nečelí a rozdává si odměny, mnozí nadřízení se tváří, že se nic neděje. Krizi za ně odnášíme my v provozu.
Vedení samo přiznalo: nápor je výjimečný.
Část personálu se ale rozhodlo přehlížet
Předně chceme zdůraznit: Tahle poznámka není namířená proti lékařům. Jak by mohla být? Lékaři čelí extra náporu pacientů, kvůli uzavření chrudimské interny. Jakkoli se přepracovanost, stres ani mizení osobního života nedají „vyměňovat“ za peníze donekonečna (!), speciální finanční ohodnocení si bezpochyby zaslouží.
Zadruhé musíme podtrhnout: Tím, že lékařům vedení speciální finanční ohodnocení leckde poskytlo, přiznalo, že nápor pacientů a práce navíc je výjimečný. Nemůže se tedy tvářit, že výjimečná situace a nápor neexistuje.
Zatřetí je třeba shrnout: Sesterský a jiný personál vedení kompletně přehlédlo a přehlíží. Má vedení za to, že pacienti vplují do nemocnice a sestry, záchranáře, ošetřovatelky, sanitáře a další personál s pomocí jakéhosi kouzla obejdou? Nemá. Vedení má „jen“ za to, že se nic nestane, když onen nelékařský personál obejde vedení.
Vedení tím říká, že sesterskou a jinou práci nepovažuje za významnou a sestry a jiné profese nepovažuje za hodné důstojnějšího zacházení. Navrch tím vedení říká, že očekává, že to onen personál bez dalšího akceptuje.
Začtvrté je na místě připomenout: Chrudimská interna zkolabovala v červenci, nápor „extra“ pacientů začal v červenci. Je říjen.
Čísla, která napoví...Interní oddělení Pardubické nemocnice mělo v roce 2021 podle výroční zprávy NPK 72 lůžek, v současné době zavřené interní oddělení oddělení Chrudimské nemocnice o šest lůžek navíc. Pardubický okres má přes 170 tisíc obyvatel, Chrudimský přes sto tisíc. |
Úklidové brigády – jako kdyby bylo málo práce
„Na některých odděleních zachraňuje situaci personál samotné nemocnice. Někde uklízejí i zdravotní sestry,“ hlásila o Pardubické nemocnici 1. října Česká televize. O „zmapování“ „zájmu“ nelékařského zdravotního personálu o „pomoc při úklidu“ žádala náměstkyně ošetřovatelské péče (s tím, že „odměna v jednání“).
- „Když jsme se dověděly, že bychom si ještě mohly dopřávat úklidové brigády, v téhle situaci (!), bylo to k neuvěření. Pro mnohé holky to byla poslední kapka.“
z iniciativní schůzky;
nemocniční úklid koncem září zkolaboval kvůli tomu, že najatá firma svým pracovnicím neplatila: paní uklízečky zcela správně a kurážně, respekt!, vstoupily do stávky
Personál to dá. Oni to přece dali a dají vždycky!Byla by obrovská chyba, kdybychom si říkali: „Hele, to dáme. Tentokrát, proteď to ještě dáme.“ Proč by to byla chyba? Protože jde o tohle: Vedení prostě nutí mnohá pracoviště zvládat pacienty ze dvou nemocnic místo z jedné. Když to mlčky strpíme, nebude to „jen pro teď, a už dost“. Přichystáme si problémy dopředu. Protože vedení si naši obětavost vyloží takto: „Dali to za covidu, dávají to i teď, dají to i příště.“
A my si svou dnešní přepracovaností a krátkozrakostí budeme zadělávat na větší přepracovanost, kterou po nás bude vedení s větší samozřejmostí požadovat v budoucnu. Stane se normou. z iniciativní debaty |
Za branou stojí sto dalších?
- „To je ta jejich oblíbená výhrůžka: Za branou stojí sto dalších, jestli se něco nelíbí, klidně dejte výpověď.“
- „Ne, ne, to už přece nikdo nemůže tvrdit, že někde čekají zástupy sester!“
- „U nás to nadřízení říkají pořád!“ :)
zaznělo na iniciativní schůzce –
a je třeba k tomu dodat následující:
Nestojí tam. Už vůbec ne zaškolené, zkušené sestry.
A nemocnice není supermarket
• Nedostatkem sester trpí všechny nemocnice, napříč Českem jich schází 2 500.
• I kdyby se snad Pardubické nemocnici nedostatek sester zázrakem vyhnul (a tak to není), postoj „Nevyhovuje vám něco? Jděte si pryč“, rétorické pobízení k výpovědím ze strany nadřízených nesvědčí o respektu k sesterské práci ani o snaze řešit problémy, které s sebou podmínky v NPK nesou.
• A taková „argumentace“ nesvědčí ani o starosti a zájmu nadřízených o kvalitu péče. Ta totiž potřebuje zkušené, často specializované, zaškolené, zaběhnuté, sehrané zdravotníky.
Ne nepřátelský režim, v němž se personál točí jako v supermarketu.
Patnáctiprocentní přidání od října: někde to jde
Problémy s nedostatkem sester a sanitářů a dalšího personálu mají všechny nemocnice v Česku. Neznamená to však, že by se k zaměstnancům musely chovat všechny managementy tak přehlíživě jako v NPK. Příklad? Liberecká nemocnice přidala všem zaměstnancům 15 procent, v základu, od prvního října. „S ohledem na růst běžných výdajů,“ vysvětlil mluvčí nemocnice.
z iniciativní korespondence
Propojme se. Ozvěte se, pište na e-mail, Messenger,
Iniciativa sester (NPK)
e-mail: Iniciativa.sester@seznam.cz
Facebook: Iniciativa NPK ::: Iniciativa sester web: organizujemese.cz